fredag 6 april 2018

Lättheten

Visst vill jag bli starkare! Kroppsviktsträning och fysiskt krävande yoga har gett mig större stabilitet sett till hela min kropp. Armar och skuldror har byggts på, om än inte tillräckligt. Bål och sätesmuskler bär upp bättre. Trots att jag fuskar mig igenom träningspassen, har jag långsamt blivit starkare. 

Men allt handlar inte om styrka. Det är ok att röra sig lätt, u t a n motstånd. Tanken slog mig i ett eko efter en session i kontemplativ dans nyligen. I min egen träning har jag framförallt strävat efter att bemästra större och större motstånd. Men i den kontemplativa sessionen instruerade jag deltagarna denna gång att röra sig lätt, som om inget motstånd fanns. Lättheten som en nåd mitt i all strävan. 

Hemma på yogamattan i mitt vardagsrum ramlade instruktionen ner även till mig själv: rör dig lätt, utan motstånd! Just nu behöver du inte förbättra eller jobba emot något mål. Stanna upp i det lätta, enkla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar